De R zit weer in de maand, de dagen worden korter en de temperatuur lager. Het is dan ook belangrijk om te zorgen dat de brandstofopslag de winter goed doorkomt. Wij hebben daarom een aantal wintertips onder elkaar gezet om eventuele problemen te voorkomen.
De filters in de brandstoftank filteren onzuiverheden uit de brandstof en zorgen ervoor dat de brandstof schoon is voordat het een machine, generator of voertuig in gaat. Bepaalde onzuiverheden die uit de brandstof zijn gefilterd en in de filters blijven hangen, zetten uit bij een koude temperatuur. Vervolgens slaan de filters op slot. Hierdoor wordt tanken onmogelijk en komen machines stil te staan. Dit kan voorkomen worden door de filters te vervangen voordat het écht koud wordt.
Hulp nodig met het vervangen van de filters?
Neem contact op met een van onze verkoopadviseurs of onze binnendienst via sales@gpgroot.nl of 088 472 03 50. Wij helpen je graag.
Herken je één van de onderstaande punten?
- Stotterende of haperende motor
- Merkbaar verlies vermogen
- Bruinzwarte afscheiding in tank, filters of motor
- Slecht of niet startende dieselmotor
- Troebele diesel
Dan is het tijd om je dieseltank te reinigen. Dit is enorm belangrijk om problemen te voorkomen. Wij adviseren om de tank om de vijf jaar te reinigen.
Hulp nodig met het reinigen van jouw tank?
Neem contact op met een van onze verkoopadviseurs of onze binnendienst via sales@gpgroot.nl of 088 472 03 50. Wij helpen je graag verder!
Plaats vrachtwagens, machines en mobiele brandstofcontainers ’s nachts uit de wind of in een loods. Een harde, koude wind kan de temperatuur plaatselijk namelijk wel met 5 graden extra verlagen.
Het is belangrijk om de vrachtwagens en machines elke avond volledig af te tanken. Hoe voller de dieseltank, hoe minder ruimte er namelijk overblijft voor condensvorming. Door af te tanken wordt de kans dat er condenswater in de diesel terechtkomt aanzienlijk beperkt.
Het is van belang om geen petroleum of benzine aan de diesel toe te voegen. Het toevoegen van petroleum of benzine vermindert namelijk de viscositeit, het vlampunt en de smerende werking van de diesel. De kans is groot dat dit tot motorschade leidt.
Is de diesel toch bevroren? Dan zit er niets anders op dan wachten tot de diesel is ontdooit. Dit proces kan versnelt worden door de bevroren leidingen op te warmen en het brandstoffilter te vervangen. Wanneer de diesel is ontdooit, kun je deze zonder problemen nog gebruiken.
AdBlue kan bevriezen bij -11°C. Na bevriezing kan AdBlue door ontdooing terugkeren naar de oorspronkelijke staat en gewoon weer worden gebruikt. AdBlue wat reeds in een voertuig zit wordt altijd verwarmd voor gebruik, dus daar worden geen problemen ondervonden. Het is dus van belang dat je een opslaglocatie kiest voor jouw tank die niet is blootgesteld aan een lagere temperatuur dan -10°C. Zet de AdBlue tank het liefste binnen en voorkom bevriezing.
In situaties waarbij er gebruik wordt gemaakt van een mand-IBC met een pompunit eraan bevestigd, bestaat het risico dat de pomp en het kunststof afgiftepistool defect raken door de kou.
Deze brandstoffen zijn geschikt voor de meest extreme weerscondities en buitentemperaturen van -20 °C of lager. Startproblemen of ongewilde stilstand door bevroren brandstof komen niet meer voor.
Interesse?